Zajęcia 1

Spotkanie z poetą Janem Szelcem. Zainspirowanie dzieci do samodzielnej twórczości literackiej.
Wprowadzenie do rysunku architektonicznego z przybliżeniem zasad perspektywy. Przygotowanie do szkicowanie w terenie. Zajęcia ze studentką architektury Małgorzatą Domin.

Sprawozdania

W dniu 18-02-2005 roku o godz. 15:30 w naszej szkole odbyliśmy spotkanie z poetą sanockim panem Janem Szelcem. Oprócz uczniów wzięły w nim udział nasze panie nauczycielki: p. A. Domin i p. M. Frączek.
Poeta bardzo ciekawie opowiadał nam o swojej pracy literackiej. Mówił skąd czerpie pomysły na swoje wiersze. Dowiedziałem się, że poeci to ludzie obdarzeni szczególną wrażliwością na piękno przyrody. Potrafią dostrzec je niemal wszędzie. Pan Jan Szelc mówił o swoim zauroczeniu Bieszczadami. Według niego dostarczają one niewyczerpanych tematów dla poety. Góry, potoki, drzewa, przydrożne krzyże czy kapliczki same podsuwają pomysły na wiersze.
Podczas spotkanie gość czytał nam swoje wiersze i pokazywał przepiękne zdjęcia zrobione w czasie swoich licznym wędrówek po Bieszczadach. Zachęcał nas do pisania wierszy i czytania poezji. Pomyślałem, że ja na pewno spróbuję.
Spotkanie upłynęło w miłej atmosferze.
Poznałem bardzo ciekawego człowieka, prawdziwego poetę i bardzo się z tego cieszę.

Paweł Lubomski
klasa 4B

Cerkiew w Zagórzu. Autor: Katarzyna Zając kl.VB

Dnia 18-02-2005 r. odbyło się spotkanie z poetą Janem Szelcem. Opowiadał nam o Bieszczadach, Osławie, Łopience, drzewach, potoczkach i kapliczkach w lesie. Pokazywał różne zdjęcia, na których były: jeziora, potoki, drzewo, które pokazywało swoje serce. Czytał nam też różne wiersze. Najnowszy tomik poezji nosi tytuł "Odmawiam góry".
Następnie odbyło się spotkanie z panią Małgorzatą Domin studentką architektury, która uczyła nas jak rysować cerkwie z zastosowaneim perspektywy. Na koniec pokazywała nam jak ołówkiem można mierzyć różne przedmioty.
Wszystko co mówił p. Szelc i p. Domin było bardzo ciekawe. Z chęcią przyjdziemy na następne zajęcia.

Dagmara Cwynar
Paula Wiszyńska
Karolina Bolanowska
klasa 2A

Dnia 18-02-2005 r. o godz. 17 w naszej szkole odbyliśmy zajęcia z zakresu rysunku przygotowujące do szkicowania obiektów cerkiewnych w terenie. Prowadziła je p. Małgorzata Domin, studentka Architektury Politechniki Krakowskiej. Na wstępie omówiła podstawowe zasady przy wykonywaniu rysunku architektonicznego z zastosowaniem perspektywy. Na przykładzie grafiki p. Zbigniewa Osenkowskiego przedstawiającej cerkiewkę zagórską tłumaczyła w jaki sposób zastosowano te zasady. Następnie przystąpiliśmy do szkicowania.
Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani, gdyż wcześniej nikt z nas nie miał okazji wykanywać takiej pracy. Mieliśmy obawy, czy nam się uda.
Pani Małgosia podchodziła do każdego z nas, udzielała wskazówek, tłumaczyła i pomagała w szkicowaniu cerkiewki. Wszyscy byliśmy pochłonięci pracą.
W trakcie zajęć powstało wiele ciekawych szkiców. Okazało się, że niektórzy z nas mają prawdziwy talent plastyczny. Nasz gość był bardzo zadowolony. Chyba nie spodziewał się takich efektów po pierwszym spotkaniu.
Zajęcia bardzo nam się podobały. Już czekamy na następne.

Jowita Chimiak
Natalia Ostapienko
klasa 4A


Cerkiew w Zagórzu. Autor: Karolina Bolanowska kl.IIA

List do Poety.

Zagórz 23-02-2005r.

Szanowny Panie!

Na wstępie chcę Pana bardzo serdecznie pozdrowić i podziękować za to, że przyjął Pan zaproszenie i przyjechał do naszej szkoły. Myślę, że jest Pan zaskoczony moją nieoczekiwaną korespondencją. Postanowiłam napisać, bo spotkanie z Panem zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Po raz pierwszy miałam możliwość poznania poety.

Do tej pory raczej nie interesowałam się poezją. Kiedy jednak czytał nam Pan swoje wiersze, opowiadał o ich powstaniu, o natchnieniu, to poczułam jak poezja "przemówiła" do mnie. Spodobał mi się ten sposób wyrażania uczuć. Z pewnością duży wpływ na to ma fakt, że Pańska twórczość związana jest z Bieszczadami, które mnie również są bliskie. Lubię chodzić po górach, a na Połoninę Wetlińską wychodziłam wiele razy. Gdy opowiadał Pan o pięknie Bieszczadów była zachwycona. Niektóre z opisanych miejsc osobiście widziałam.
Chciałabym mieć tomik Pańskich wierszy i "przenosić się" z nim w świat tajemniczych jeziorek, wzgórz, potoków bieszczadzkich.
Bardzo Panu dziękuję za to spotkanie, za przybliżenie poezji. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś odwiedzi Pan naszą szkołę w Zagórzu.

Z wyrazami szacunku
Natalia Maksymczak
kl. VB


Wiersze

Piękno moich stron

Podziwiam krajobraz dokoła,
wychodząc na okoliczne wzgórza
spaceruję po łąkach zielonych,
wydeptuję dróżki wśród traw.

Na skraju gaju, samotnie
rośnie drzewina - sośnina
z sercem odkrytym.
W głębi gęstego lasu
król - stary, dostojny dąb

Mijam przydrożne krzyże,
i cerkwie, co kryją swe diamenty - ikony
tak podobne, a jednak każda inna, niepowtarzalna.

Urokiem bieszczadzkich obrazów zachwycam się wciąż na nowo.
Myślę, że nigdy nie przejdę obojętnie obok.

Paweł Lubomski
klasa 4B

Cerkiew w Zagórzu. Autor: Paulina Urban kl.IVB

***

stoi samotna
zapłakana
na wzgórzu
gdy idziesz drogą
uśmiechnij się do niej
ona uśmiech odwzajemni
minęły wiosny i zimy
a ona wciąż trwa
i podziwia dzieło Stwórcy
tak właśnie jest cerkiew na wzgórzu
uginają jej się nogi pod ciężarem dachu
a skowronki w drzwiach zachrypły
cerkwio
stara cerkwio
opowiedz mi swoją historię
zdradź mi swoje tajemnice

Kasia Zając
klasa 5B

Rzucone przez poetę ziarno zaczyna kiełkować. Młodzi twórcy zainspirowani przez poetę próbują swych sił. Nie marnują czasu. Powstają kolejne wiersze.

Pojednanie

Masz dwie ręce
jedną lewą i jedną prawą.
Wyciągnij jedną na lewo,
drugą na prawo,
i pojednaj ludzi ze sobą.

Paula Wiszyńska
klasa 2A

"Cztery pory roku" Karolina Bolanowska IIa. Wiersz własnoręcznie ilustrowany.


Zdjęcia

1. Spotkanie z poetą Janem Szelcem
2. Autor prezentuje tomik poezji
3. Nauka szkicowania z Małgorzatą Domin
4. Wykorzystanie ołówka do pomiarów
5. Podczas zajęć