|
Cel
edukacyjny projektu:
1. Ukazanie piękna bieszczadzkiego krajobrazu.
2. Zapoznanie z historią i dokumentującymi ją źródłami.
3. Dostrzeganie piękna i charakterystycznych cech budowli sakralnych.
4. Wyrażanie siebie poprzez twórczość (rysunek, poezję,
prozę, fotografię).
5. Umiejętność wędrowania i szukania śladów historii w
terenie.
6. Doskonalenie obsługi komputera, wykorzystanie nabytych umiejętności
do edycji tekstów, obróbki grafiki.
Projekt skierowany jest
do grupy uczniów przejawiających uzdolnienia plastyczne,
literackie, fotograficzne i informatyczne.
W zajęciach boirą udział uczniowie klas II...V - uzdolnieni
humanistycznie i plastycznie, oraz interesujący się fotografią,
ekologią, turystyką i informatyką. Nabór odbył się poprzez
rozmowę kwalifikacyjną.
Został podzielony na 3 etapy.
Etap I
Zajęcia w szkole podczas których uczniowie uzyskają
wiadomości dotyczące historii stron rodzinnych, odbędą kurs platyczny
przygotowujący do szkicowania w terenie.
Etap II
Wycieczki w plener. Szukanie śladów nieistniejących i
zwiedzanie obecnych cerkwi, dokumentowanie (zdjęcia, szkice plastyczne,
opisy).
Etap III
Opracownie zebranych materiałów. Wykonanie
albumów, szkicowników, tomików poezji
i innych form wypowiedzi. Ekspozycja zdjęć.
Projekt realizowany jest
w ramach zajęć pozalekcyjnych w Szkole Podstawowej nr 2 w
Zagórzu przez:
Anna Domin - nauczycielka nauczania początkowego,
Monika Fraczek - nauczycielka języka polskiego.
Tematy,
formy i metody prowadzenia zajęć:
1. Historia bieszczadzkich cerkwi (zajęcia w szkole w oparciu o
materiały bibliograficzne, spotkania z ciekawymi ludźmi) -
twórcy literatury, artyści ludowi.
2. Architektura sakralna (spotkanie ze studentami architektury).
3. Dziedzictwo kulturowe - ocalić od zapomnienia (spotkanie ze
studentami kulturoznawstwa).
4. Warsztaty poetyckie i plastyczne.
5. Opracowanie materiałów plenerowych w szkolnej pracowni
komputerowej z wykorzystaniem programów: Word, Excel, Power
Paint, Publisher. Skanowanie i obróbka cyfrowa.
6. Wykorzystanie materiałów do konstrukcji szkolnego serwisu
WWW.
7. Podsumowanie projektu z udziałem zaproszonych gości i prezentacja
dokonań uczniów.
Przykładowy scenariusz
zajęć:
temat: Poznanie historii cerkwi
w Zagórzu.
1. Krótki rys historyczny Zagórza,
obiektów sakralnych, w tym zagórskiej cerkwi.
Losy cerkwi po 1946 roku.
2. Obcowanie z naturą, jej
pięknem i spokojem przywraca nam siły i pogodę ducha
- Jan Paweł II.
3. Spacer po Starym Zagórzu. Spotkanie z opiekunem obiektu.
Zwiedzanie zabytkowej cerkwi. Pytania dotyczące wystroju wnętrza,
obrządku wschodniego - ekumenia. Akceptacja odmienności,
współistnienie kultur.
4. Szkicowanie i fotografowanie obiektu.
Czas trwania: 5 godz.
Cele: Po zajęciach uczniowie
powinni:
1. posiadać rozbudzone uczucie przynależności do środowiska lokalnego
2. mieć wykształconą postawę szacunku dla dobra kulturalnego regionu
3. przyjąć kreatywną postawę wobec sztuk plastycznych
4. zgromadzić materiały i dokumentację
Harmonogram
Opinie rodziców
|
|
Opinie dzieci
|
Projekt
realizowany w ramach Akademii "Szkoła z klasą".
Wykorzystanie materiałów
bez zgody autorów jest zabronione.
Czytelnia
Galeria
Kontakt
|